Personeelsverloop vaak het gevolg van gebrek aan waardering

Personeelsverloop vaak het gevolg van gebrek aan waardering

Bron: www.linkedin.com/pulse / door: Ron Hengeveld / 13 juli 2018

Een recent onderzoek onder ca. 20.000 werknemers heeft uitgewezen dat een groot aantal werknemers zo spoedig mogelijk naar een andere baan wil overstappen.

Wordt hierbij als belangrijkste oorzaak het salaris opgegeven… neen. Werknemers willen vooral gewaardeerd worden voor de werkzaamheden die ze verrichten. Een manager of werkgever die laat blijken dat hij/zij de werknemers nodig heeft en als zodanig ook de waardering voor hen weet uit te spreken kan rekenen op een hoge loyaliteit en honkvastheid.

Maar de werkgever die de werknemer als een “stuk bezit” ziet en vrijwel nooit waardering uitspreekt… geeft zichzelf, zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt, waar het geschoold personeel betreft, onherroepelijk een rode kaart. En zoals u weet… een rode kaart heeft als gevolg dat je niet meer mag of kan meedoen.

Het onderzoek heeft o.a. uitgewezen dat de persoonlijkheid van de werkgever of manager er steeds vaker toe doet. Tegenwoordig, nu de banen haast voor het oprapen liggen en de medewerkers steeds mondiger worden, nog meer dan in het verleden al het geval is geweest. Een narcistische manager/werkgever is ‘dodelijk’ voor een afdeling of bedrijf. In plaats van samen doen… wordt het… wij… de werknemers tegen de manager/werkgever. De relatie kan zelfs al ernstig verstoord worden door slechts één negatief geladen woordenwisseling.

Wat heb je wel nodig? Relationeel talent en een oprechte belangstelling in de werknemer is van cruciaal belang. Pas als er sprake is van oprechte wederzijdse waardering, dan is het mogelijk om samen met de medewerkers te excelleren. Ze stijgen boven zichzelf uit zowel in kunnen als in productiviteit.

Hoe ga je te werk? Laat de medewerkers weten dat je blij met ze bent, zelfs al worden er fouten gemaakt. Fouten maken is immers mensen eigen. Het is zaak dat medewerkers fouten mogen maken. Reken ze daar niet onherroepelijk op af, maar help ze door samen naar een oplossing te zoeken. Dan pas kan er een wisselwerking van wederzijds respect ontstaan.

Er zijn 4 belangrijke punten om je werknemers te behouden:

  1. leer je medewerkers vertrouwen, ze zijn er niet om jou pootje te lichten;
  2. geef ze de ruimte om fouten te maken, faciliteren van medewerkers is één van de belangrijkste taken van een werkgever/manager;
  3. accepteer dat niet iedereen hetzelfde is, iedereen heeft z’n goede dingen, maar ook z’n beperkingen;
  4. stimuleer…. maar bovenal…. waardeer je medewerkers.

Onderzoek: CEB (Chief Executive Board)

Geen reactie's

Geef een reactie